19اوت 2022- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که دستیابی به سطوح طبیعی و پایدار قند خون به طور همزمان بسیار مهم است، زیرا تغییرپذیری شدید گلایسمی[1] و سطوح بالای قند خون ممکن است خطر مستقل مرگ زودرس را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، تشدید کند. یافته های این مطالعه درDiabetes, Obesity, and Metabolism  منتشر شد.

شیوع دیابت نوع 2، به دلیل رشد چاقی و رژیم های غذایی پر انرژی که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر زودرس است، با سرعت بی سابقه ای افزایش یافته است. به گفته ی محققان، در سال 2017، 462 میلیون مورد این بیماری در سراسر جهان وجود داشت که پیش بینی می شود تا سال 2030 به 7079 مورد در هر 100هزار نفر افزایش یابد. دکتر یاهانگ لیو و همکارانش، بمنظور ارزیابی اثرات مجزا و ترکیبی میانگین سطح قند خون ناشتا (M-FBG) و تغییرپذیری قند خون ناشتا از یک ویزیت به ویزیت دیگر(VVV-FBG)  بر مرگ و میر ناشی از همه علل، یک تحقیق کوهورت آینده نگر، با شرکت 48843 فرد چینی مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دادند.

محققاندر میانگین مدت زمان پیگیری 6.99 سال تعداد 4087 مورد مرگ را به طور کلی ثبت کردند. آنها دریافتند که خطر مرگ و میر زودرس در بیمارانی که میانگین تغییرپذیری واقعی(ARV[2]) و  M-FBGآنها در صدک 95 قرار داشت(تغییر پذیری بسیار شدید و قند خون ناشتای بسیار بالا)، در مقایسه با بیمارانی که میانگین تغییرپذیری واقعی(ARV)  و  M-FBGآنها در صدک 5 قرار داشت، به ترتیب 23درصد و 38درصد افزایش یافته بود.

محققان دریافتند که یک تعامل قابل توجه بین تغییرپذیری گلایسمی و میانگین سطح قند خون ناشتا وجود دارد. VVV-FBG بالا و M-FBG بالا، در مقایسه با VVV-FBG پایین و M-FBG پایین، با بیشترین خطر مرگ به هر علت، مرتبط بودند.مدل‌های افزودنی تعمیم یافته کاکس (CGAMs) برهمکنش های هم افزایی قابل توجهی را بین میانگین سطح قند خون ناشتا و تغییرپذیری گلایسمی نشان دادند.

محققان نتیجه گیری نمودند که اهمیت دستیابی به سطوح طبیعی و پایدار قندخون به طور همزمان در مدیریت قند خون بسیار مهم است و اندازه‌گیری‌های قند خون ناشتا در طول پیگیری، ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد خطر بالقوه ی مرگ و میر ناشی از همه علل، ارائه دهند.

آنها افزودند: برای تعریف محدوده ی ایده‌آل تغییرات قند خون و بررسی این احتمال که سطوح پایین‌تر متوسط ​​قند خون و نوسانات کمتر گلایسمی در طولانی‌مدت، با خطر کمتر مرگ ‌ومیر زودرس ارتباط دارند، به تحقیقات بیشتری در آینده نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/high-glycemic-variability-and-fasting-blood-sugar-increases-mortality-risk-in-diabetes-patients-97759

 



[1]تغییر پذیری گلایسمی(glycemic variability (که به نوسانات در سطوح قند خون اشاره دارد، معمولاً با اندازه گیری نوسانات قند خون یا سایر پارامترهای مرتبط همئوستاز گلوکز در یک بازه زمانی معین (یعنی در یک روز، بین روزها یا طولانی تر در بین دو ویزیت متوالی) تعریف می شود.

[2]average real variability